דעות

מגיפת הקורונה ולימודי רפואה מרחוק: המצוי והרצוי

הצורך בלימודי רפואה מקוונים עלה והודגש בעת מגיפת הקורונה. יו"ר איגוד הכירורגים בישראל מעלה את סוגיית עלות ההכשרה של מתמחים בישראל ומביא עימו בשורה על פי מודל קיים: בית הספר המקוון למקצועות הרפואה של הר"י

"בכל אקדמיה (לפי האיגודים המצטרפים) תופעל כיתת לימוד (LIVE) אשר תאפשר לצוות האקדמי של כל איגוד המפעיל את האקדמיה הרלבנטית ליזום כיתת לימוד (שיעור) בנושאים שונים". צילום: אילוסטרציה

במהלך ההתמחות במקצועות הרפואה נדרשים המתמחים לרכוש ידע תיאורטי עשיר, מורכב ומגוון. מהמתמחה מצופה לרכוש את הידע בקריאה בספרי הלימוד, בהשתתפות בדיונים סביב מיטת החולה, בהשתתפות בדיוני צוות, בהשתתפות בימי עיון וכנסים וכן בקורסים והכשרות ייעודיים למקצוע הרלבנטי. האופן שבו נמדדת הרכישה הוא בשתי בחינות - בחינת שלב א' ובחינת שלב ב' היא בחינת ההסמכה.

במקצועות הנדרשים גם למיומנויות טכניות מצופה מהמתמחה לרכוש את המיומנויות בחדר הניתוח, בהדרגה ובפיקוח וכן בתרגול במעבדות ובעבודה ולימוד על סימולטורים. במקצועות הכירורגיים נהוג ומקובל להדגיש את החשיבות של הרכישה במנגנון השולייתי למרות שרכישת המיומנות במנגנון זה הולכת ופוחתת ולראיה נוכחותם של המתמחים בחדר הניתוח במעמד עוזר ("שוליה") הולכת ופוחתת.

מסקר האיגוד עלה כי רק 2% מהמתמחים בכירורגיה כללית משתתף בימי העיון של איגוד הכירורגים וחברות הבת שלו. נתון זה מלמד כי קיים צורך ביצירת פלטפורמות לימוד נוספות בעבור המתמחים שיאפשרו לכל המתמחים, באשר הם ובזמנם הפנוי, לרכוש ידע, נוסף על זה המבוסס על הקריאה בספרי הלימוד ועבודתם במחלקה

מהרופאים המומחים מצופה גם כן לשמור ולרענן את רמת ידיעותיהם וכן להתעדכן בתחום עיסוקם במהלך ובמשך כל הקריירה. גם בשלב זה של בכירות בקריירה, מנגנוני הרכישה מגוונים - קריאה בספרות העדכנית, השתתפות בימי עיון וכנסים, השתתפות בסדנאות ועוד. רכישת ידע דורשת תשומת לב, זמן ייעודי וכמובן התמדה. עלותה של ההתעדכנות אינה מבוטלת אך אינה מגולמת די צורכה בהסכמי השכר. לֵית מָאן דְּפָלִיג כי היא חובה לכל רופא/ה העוסקים בקלינאות פעילה.

במחוזותינו, עלות הכשרתו של המתמחה אינה מהווה גורם שהוא בחזקת "תג מחיר" ומצופה כי המתמחה, מחלקתו או המוסד בו הוא עובד/ת יממנו את ההכשרה וכל הכרוך בה: קורסים, השתלמויות, השתתפות בכנסים וכו'. נושא "תג  המחיר" להכשרה המגוונת והכה נחוצה מעולם לא נדרש ובדיוני השכר, העלות האמתית להכשרה, מעבר לרכישה בעבודה במחלקה, לא עלתה. הנושא נרשם ויהווה בעתיד סעיף חשוב בתכנון מערכות ההוראה בהתמחות.

לימוד מקוון אינו חדש. לאחרונה, בעת משבר הקורונה, קיבל הלימוד המקוון תשומת לב יתרה. אור הזרקורים הופנה לטכנולוגיית הלימוד המקוון בכל הדרה.

דיונים ביישומה של היכולת הטכנולוגית להנגשת ידע באופן מקוון הפכו נחלת הכלל.

הערכות, טכנולוגיות שיח, אולפני צילום, שיתוף מקוון, מערכי שיעור ונושאים רבים הקשורים בלימוד במתכונת מקוונת נדונו מכל זווית אפשרית מתוך הצורך המיידי להנגיש ידע לתלמידי בית ספר והגנים בעתות המצוקה ולשמור על שגרת לימודים גם בהינתן מצוקת העיתים. גם ברפואה לימוד מקוון אינו חדש.

הצורך בלימוד מקוון במקצועות הרפואה עלה והודגש אף הוא בעתות המצוקה הנוכחיים. מוסדות רבים מיישמים גישה מקוונת להוראה במטרה להנחיל ידע וניסיון לרופאיהם, גם בארץ. קורסים מקוונים בתחומים רבים זמינים ברשת, הרצאות רבות ניתן למצוא באתרים העוסקים בחינוך רפואי וסרטוני וידאו המתארים התערבויות ניתוחיות מצויים בשפע. חלק ממקורות מהימן וטוב וחלקם מועלה ללא פיקוח מקצועי.

עומס עבודה, תורנויות והצורך ב"עריכת זמן" בו קיימת תשומת לב לסעיפים נוספים מלבד ההתמחות וההכשרה, מחייבים אף הם ניצול פלטפורמות הפצת ידע חדשות בהתמחות

היישום של לימוד מקוון כחלק ממכלול ההכשרות במהלך ההתמחות, עם זאת, אקראי ולא מיושם כנדבך מובנה וככלי שבחובה במהלכה, והצורך בלימוד מקוון קיים בתחומי הרפואה ולא רק בעתות מצוקה!

במשך מספר שנים אסף איגוד הכירורגים נתונים על השתתפות מתמחים בימי עיון. ימי העיון של החברות באיגוד הכירורגים הם פרקים מאלפים בסוגיות בוערות בכירורגיה כללית ובוודאי חשובות למתמחים. אין ספק כי השתתפות בימי העיון מעשירה ומוסיפה לגוף הידע של מתמחים כמו גם של הרופאים המומחים.

מסקר האיגוד עלה כי רק 2% מהמתמחים בכירורגיה כללית משתתף בימי העיון של איגוד הכירורגים וחברות הבת שלו. נתון זה מלמד כי קיים צורך ביצירת פלטפורמות לימוד נוספות בעבור המתמחים שיאפשרו לכל המתמחים, באשר הם ובזמנם הפנוי, לרכוש ידע, נוסף על זה המבוסס על הקריאה בספרי הלימוד ועבודתם במחלקה.

ההטרוגניות הגדולה בתכניות ההתמחות בארץ, כמו גם הריחוק הפיזי שנדרש בעקבות משבר קורונה ומכתיב כבר כעת את אופן ההוראה במקצועות רבים, מחייב להיערך באמצעים נוספים להפצת ידע. עומס עבודה, תורנויות והצורך ב"עריכת זמן" בו קיימת תשומת לב לסעיפים נוספים מלבד ההתמחות וההכשרה, מחייבים אף הם ניצול פלטפורמות הפצת ידע חדשות בהתמחות.

איגוד הכירורגים השיק לפני שלוש שנים אקדמיה מקוונת מתוך כוונה מוצהרת להנגיש ידע למתמחים בנושאים מגוונים, במתכונת של 24/7 ובחינם לכל דורש. למשימה גויסו רופאים פעילים באיגוד אשר התוו תכנים, הקימו מדורי לימוד ויצרו בזמן קצר, יש מאין, לימוד מקוון בכירורגיה. מיטב הכירורגים בארץ התגייסו להגיש הרצאות ותכנים ואלה מכסים שטחים רחבים בכירורגיה.

בנוסף לתכנים ברורים מספרי הלימוד, המונגשים באופן חי ודינמי, עולים בלימוד המקוון נושאים אשר על המדוכה בכירורגיה ואשר במחלקות הקליניות מתחבטים בהם בשגרה אך פתרונם אינו נמצא בספרי הלימוד. דילמות קליניות, שכיחות ונדירות מקבלות ביטוי רחב בחומרי האקדמיה. הפעילות באקדמיה עולה מיום ליום. גם סטודנטים מוזמנים לפעילות האקדמיה ובעת משבר קורונה נצפתה עלייה משמעותית בפעילותם המקוונת.

בית הספר המקוון למקצועות הרפואה של הר"י

לאור יישומו של הלימוד המקוון בכירורגיה וההתעקשות לקיימו למרות הקשיים, החליטה ההסתדרות הרפואית להקים בית ספר מקוון למקצועות הרפואה. בית הספר, על פי הגדרתו, יהווה משכן לאקדמיות רבות בדמות האקדמיה לכירורגיה, במקצועות נוספים על פי האיגודים הקיימים בהר"י.

חברה מקצועית לניהול האתר נשכרה ועבודה רבה הושקעה כדי להקים מערכת נוחה לשימוש ויעילה בתפעול. בימים אלה הושק האתר החדש והאקדמיה לכירורגיה זכתה לבית קבוע בנראות ובביסוס טכנולוגי משופר. בית הספר המקוון למקצועות הרפואה של הר"י אימץ את המשימה שהתווה איגוד הכירורגים - הנגשת ידע למתמחים (אך לא רק) ברמה גבוהה, עדכנית, על ידי מיטב המומחים בארץ בחינם ובמתכונת 24/7.

תחת בית ספר זה מתחילות לפעול מספר אקדמיות נוספות וגם המועצה המדעית תפעיל במסגרתו אקדמיה לנושאים חוצי התמחויות. קורסים שאינם מנושאי הלימוד בהתמחות, אך חשיבותם לרופאים ברורה, ימוקמו אף הם באקדמיה ייעודית.

השיעור יתקיים ב-LIVE, יוקלט ואחר כך יותקן באקדמיה לרווחת ציבור הרופאים שלא השתתף בשיעור. הפעילות מוגדרת כפעילות משלימה להוראה במחלקה ואינה באה בכל מקרה ותוכן להחליף פעילויות קיימות, כולל לא פעילויות של לימודי המשך המנוהלות על ידי מספר אוניברסיטאות בארץ

בכל אקדמיה (לפי האיגודים המצטרפים) תופעל כיתת לימוד (LIVE) אשר תאפשר לצוות האקדמי של כל איגוד המפעיל את האקדמיה הרלבנטית ליזום כיתת לימוד (שיעור) בנושאים שונים. השיעור יתקיים ב-LIVE, יוקלט ואחר כך יותקן באקדמיה לרווחת ציבור הרופאים שלא השתתף בשיעור. הפעילות באקדמיות מוגדרת כפעילות משלימה להוראה במחלקה ואינה באה בכל מקרה ותוכן להחליף פעילויות קיימות, כולל לא פעילויות של לימודי המשך המנוהלות על ידי מספר אוניברסיטאות בארץ.

כדי להסיר "דאגה אדמיניסטרטיבית" מהצוות המנהל בכל אקדמיה הקימה הר"י מינהלת הפועלת לשיפור הטכנולוגיה וחיפוש טכנולוגיות עתידיות וכן בגיוס חסויות לפעילותן של האקדמיות עצמן. במסגרת הדיון סביב עומסי העבודה על המתמחים, שעות העבודה והגבלתם, מאפשר בית הספר למקצועות הרפואה של הר"י באמצעות האקדמיות המותקנות בו למתמחים ליהנות משפע אקדמי יוצא מהכלל באיכותו ונראותו.

הפעילות בבית הספר המקוון חייבת להיות חובה בהתמחות ובוודאי תעמוד בצורך לשפר את רווחת המתמחה בלא לפגוע באיכות הכשרתו.

(הח"מ מבקש להודות לצוות האקדמיה לכירורגיה על הנכונות, ההתמדה והמקצועיות שמהווים מופת ומודל בהוראה מקוונת)

נושאים קשורים:  לימודים מקוונים,  התמחות,  מתמחים,  הוראת רפואה,  ההסתדרות הרפואית,  פרופ' יורם קלוגר,  דעות,  איגוד הכירורגיה,  הכשרת רופאים,  הוראה מקוונת
תגובות
אנונימי/ת
05.07.2020, 20:43

לא ממש מעניין

אנונימי/ת
05.07.2020, 21:57

כנראה שמספיק מעניין בכדי שתקרא ותגיב